Friday 9 April 2021

Stasis: Bone Totem demo

Ällöscifiä merellä



Ensimmäinen Stasis oli isometrinen point&click seikkailu avaruusaluksessa. Tämän jälkeen Brotherhood tuotti Cayne ja Beatiful Desolation-pelit jotka jatkoivat tiukkaa ällöscifin linjaa. Bone Totem on Lovecraft-teemainen seikkailu merellä kun meripelastusta harrastava pariskunta Mac ja Charlie törmää aikaisemmin tuntemattomaan Cayne-yhtymän porauslauttaan Deepsea 15.


Pelin tiedot


Pelin nimi: Stasis: Bone Totem demo Pelin julkaisija/kehittäjä: The Brotherhood
Alustat: PC Pelin tyyppi: isometrinen seikkailu
Ikäraja(t): ??
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:


Ensivaikutelmat


Brotherhood on kaksi indie-pelinkeittäjää etelä-afrikasta, näiden pelit ovat aina olleet mielikuvituksellisia seikkailupelejä, ja poikkeuksetta hyvin tiukka isometristä kauhua vahvoilla body-horror-vaikutteilla. Meripelastusoperaatio alkaa vaikutta synkemmältä ja synkemmältä kun porauslautalta alkaa löytyä ruumiita, ja pariskunta joutuu erilleen toisistaan. Onneksi kvantti-inventaarion ansiosta pelihahmot voivat lähettää toisilleen esineitä matkan päästä.



Kolmas pelihahmo on robottikarhu nimeltä Moses, ja tämän erikoisominaisuus on laitteiden hakkerointi. Charlie osaa korjata ja Mac on väkivahva. Näitä ominaisuuksia tulee käytettyä (sikäli mikäli demo ei bugaa niinkuin itsellä kävi) ongelmien ratkomisessa. 




Pelattavuudeltaan Bone Totem ei ole ihan A-luokkaa, mutta kehittäjät yrittävät tarjota uusia työkaluja totuttuun pelityyliin. Minua ei haittaa samanlaisen pelijärjestelmän käyttäminen, seikkailupeleissä on vähän se ongelma että niissä jää jumittamaan helposti, jos ei tajua vihjettä. Näin kävi itsellenkin, eikä asialle voi mitään - aikaa menee hukkaan eikä lisävinkkejä saa edes QR-koodia lukemalla (tässä tekijät kyllä munasivat, olisivat käyttäneet QR-koodia ohjepaperissa antamaan lisävihjeen jumittaville). Asetelma on mielenkiintoinen, karmiva ja varmasti kauhupelien ystäville sopiva. Jos body horror ei sovi itselle niin peli kannattaa jättää väliin.





Sertifioituna kuvaohjelmaluokittelijana voisin verrata demon sisältöä suomalaisiin kriteereihin. Jo tähän kuvaukseen on saatu mahdutettua synkkää kuvausta, joka vieläpä päättyy pahaenteisesti. Osa kuvauksesta voi myös jo järkyttää, pelinkehittäjät tuntien tiedän että estoja aiheen ja kuvauksen suhteen ei välttämättä ole. Sanoisin että demo vastaa jo nyt suomalaisia kuvaohjelmakriteerejä ahdistuskriteeristön 23. ja 24., jotka ovat ikärajan 16 alla. Ylipäätään ahdistavat kuvaukset eivät sovi turhan nuorille, ja teini-ikäisten ‘aikuistumisriittinä’ turhan kovan sisällön katsominen on hieman huono juttu. Eli suositusikärajaa pitäisin kohtuu korkeana.





No comments:

Post a Comment