Friday 2 April 2021

Call of Saregnar demo (2020)

Betrayal at Avanmoor



Teini-iässäni tuli vastaan muutamia pelejä, jonka kaltaista ei ole kokenut enää sen jälkeen. 1993 ilmestynyt Betrayal At Krondor perustui suomessa huonommin tunnetun fantasiakirjailija Raymond E. Feistin kirjoihin. Korkealentoinen tarina, tunteisiin vetoava loppu ja suuri vektorigraafinen maailma oli sellainen jota piti odotella pitkään ennenkuin Witcher 3 tarjosi samanlaista kokemusta. Call of Saregnar on Damjan Mozetičin kehittämä peli, joka on selkeästi ottanut pelisuunnittelunsa suoraan samasta kirjasta. Tällä hetkellä Patreon- ryhmärahoittajille on jaossa demo.

Pelin tiedot

Pelin nimi: Call of Saregnar demo (2020) Pelin julkaisija/kehittäjä: Damjan Mozetič
Alustat: PC Pelin tyyppi: Roolipeli, Retro
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:
https://www.callofsaregnar.com/
https://www.patreon.com/rhuantavan/

Peli-Rami kokeilee:


Demotraileri
 https://youtu.be/vEp7nUQKUbo


Ensivaikutelmat

Kaksikko velhonoviisi Hewan ja bardi Sam päätyvät menettämään rahansa korttihuijarille,ja päätyvät tavernaemännän ulosheittämänä pihalle. Rahat pitäisi löytää ja hoitaa asiat miksi kylään tultiin. Tästä lähtee seikkailu liikkeille joka kehittäjän mukaan laajenee jumalten välisiksi eeppisiksi turpakäräjiksi.




Graafiselta asultaan ollaan lähellä 90-luvun pikselitekstuureja, jälleen kerran hyvin Krondorille uskollisesti. Maailma on uskottavaa alhaisfantasiaa, eli jättiläisrottia tai gelatiinikuutioita ei tässä maailamssa ole. Sivuhenkilöt ovat valokuvattuja näyttelijöitä, jotka on animoitu. Sanotaan vaikka niin että peli on hyvin Krondor-mainen mutta kauniisti modernisoituna ja retrotekstuurifiltterillä sotkettuna. Taivaalta voi tulla sade ja korkeuseroja on sen verran paljon että tunnelma ei ole kuin biljardipöydällä.





Liikkuminen on vapaata ja pyrkii emuloimaan Krondorin mallia. Esimerkiksi arvoitusarkun löytää kun viitsii katsella kukkulan taakse. Ainoastaan eeppinen tunnelmamelodia joka nostaa niskakarvat pystyyn puuttuu. Tekstiä on paljon ja se kannattaa lukea, sillä nuoli ei osoita missä tehtävä on vaan se pitää itse hoksata.



Taistelu on vuoropohjaista ja pelihahmojen taidot on kuvattu prosentteina. Nämä taidot nousevat niitä käyttämällä. Kaksikosta bardi voi soitella luuttua ja ansaita juottolassa rahaa, ja velhonoviisi taas on hyvää pataa aatelisten kanssa. Alussa on käytettävissä sekä parannus että hyökkäysloitsu. Tarinaa ei ole liiemmälti, mutta isompi demo on kehittäjän mukaan tulossa 2021, itse jään odottamaan mielenkiinnolla.




Ikärajan kannalta hahmot on digitoitu kuvista, mutta väkivalta on kuvauksen vanhenemisen takia vähäistä. Miekalla lyödessä hahmon kohdalle tulee numeroilla vahinkoluku ja kuolleet bandiitit lysähtävät kuin räsynuket. Tämä muistuttaa KAVI/Meku kuvaohjelmakriteerien ikäraja 7 kohtaa. Tietysti, yksittäinen taistelu demossa voisi mennä S-sallittu kaikille merkillä, mutta lopullisessa ohjelmistotuotteessa tulee varmasti olemaan taistelua enemmän.

13) Yksittäinen, lievähkö ja lyhytkestoinen realistinen väkivaltakohtaus tai selkeät, mutta lievät tai lyhytkestoiset väkivaltaviitteet.






No comments:

Post a Comment