Friday 26 March 2021

Kuvaohjelmalain toimivuus ja uudistustarpeet Selvitysraportti Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:27

 













Viimeaikaista keskustelua ikärajajouston kannalta selittää hyvin Kuvaohjelmalain toimivuus ja uudistustarpeet Selvitysraportti Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2020:27. Raportin on koonnut myös muista julkaisuista tunnettu Leena Rantanen. Tämä asiakirja kuvaa hyvin Kansallisen Audiovisuaalisen Instituutin ja etenkin Mediakasvatus- ja Kuvaohjelmayksikön ongelmia. Miten muutamalla työntekijällä voidaan valvoa koko maan kuvaohjelmia ja niiden toteutumista ? Uuden lain tultua entinen Valtion Elokuvatarkastamo, sittemmin Mediakasvatus ja kuvaohjelmakeskus sulautettiin osaksi KAVIa, ja kuten aina muutenkin tallaisissa sulautumisissa, resurssit eivät lisääntyneet, päinvastoin. Raportti käsittelee hullunmyllyä joka on vanha ikärajalaki ja sen tulkinta:


Keskusteluissa KAVI:n asiantuntijat toivat esiin seuraavia kuvaohjelmalain toimeenpanoon ja soveltamiseen liittyviä ongelmakohtia: 1) lain soveltamisala ja tarjoajien tasapuolinen kohtelu suhteessa lasten suojelemisen tavoitteeseen, 2) digitaaliset pelit kuvaohjelmina ja pelien tarjoamisen sääntely eri ympäristöissä, 3) kuvaohjelmien luokittelusta vapauttamisen perusteet, 4) ikärajajousto, 5) tarjoamisen valvonta sekä 6) kuvaohjelmalain toimeenpanot resurssit.


Friday 19 March 2021

Ikärajajouston joustamattomuutta





Taannoin tapetille nousi asia josta olen varoitellut useamman vuoden ajan, nimittäin pelien ikärajat ja se voiko niistä joustaa. Kansainvälinen audiovisuaalinen instituutti julkaisi tulkintaohjeen 18. Marraskuuta 2021 jolla suitsettiin myös ikärajajouston käyttöä ryhmissä.  Lapsi tarkoittaa siis tässä yhteydessä alle 18-vuotiasta. Tämä tulkinta ei ole myöskään täysin kuvaohjelma lain mukainen tai tue lasten oikeuksia. Valitettavasti se ei myöskään ole millään tavalla yllättävä.

Rune II: Decapitation Edition

Hurmeista viikinkidiabloa




Ragnarök on tullut ja ennakkoilmoituksesta huolimatta Loki on löytänyt tavan huijata kohtaloaan. Sankari herätetään henkiin viikinkijumala Heimdallin toimesta, jotta tämä etsisi legendaariset aarteet joilla Loki voidaan päihittää. Pelin kehitykseen liittyy draamaa kun pelin omistussuhde vaihtui kesken projektin ja Ragnarok väitti uuden omistajan ZeniMax ja Bethesdan sabotoineen julkaisua. Tämä juttu on vielä kesken, mutta aikaisemmista ruutukaappauksista huolimatta Rune II on suunnilleen yhtä paljon yhteistä Skyrimin kanssa kuin surströmmingïllä on loimulohen kanssa.

Sunday 31 January 2021

Suomalaiset pelijamit - Tampereella 2021

Finnish Game Jam 2021 Tampere

Oma isä kysyi mikä on pelijami? No, parasta selittää alusta: Game Jam eli 'pelijamit' on tapahtuma jossa suunnitellaan ja kehitetään peli hyvin nopeasti. Tyypillisesti jamit kestävät 24-72 tuntia. Suomessa näitä jameja on järjestetty Finnish Game Jam ry:n toimesta vuodesta 2010 lähtien. FGJ16 tapahtumassa oli 22 eri paikassa 1000 osallistujaa ja 2021 14 etätapahtumaa.

Saturday 9 January 2021

Cyberpunk 2077

Tyyli ennen tarkoitusta, asenne ennen kaikkea




Vaihtoehto-tulevaisuudessa jenkeissä ei mene edelleenkään hyvin, vuosien ympäristötuho, aavikoituminen, neljäs yhtiösota ja suuryhtiöiden toiminta on saanut aikaan räävittömän ja anteeksipyytelemättömän maailman jossa yhdistyy rappioromantiikka huipputekniikkaan.  Päähenkilö V aloittaa Night Cityssä uuden elämän, ja päätyy parhaan ystävänsä kanssa tekemään keikan fikseri Dexter DeShawnille. Tavoitteena on keikata jonkinlainen artifakti Arasakan yhtiön perijältä. Keikka menee kuitenkin reisille ja V saa luodin päähänsä. Mikä pahinta, reliikki alkaa korvata häntä itseään kuolleen kapinallisrokkari Johnny Silverhandin tietoisuudella, joka ei ole myöskään tilanteeseen tyytyväinen.

Käsittelen artikkelissa Cyberpunk 2077 peliä, sen julkaisua ja tulevaisuudensuunnitelmia. Käytän Cyberpunk 2020 kääntäjän Joona Vainion käännöksiä asioista joten lukijalle uudet kummalliset termit löytyvät lopun sanastosta.