Sunday 6 March 2016

PEGI-ikärajat osa. 1: Yleistä historiaa






Annoin taannoin lausunnon Counter-Strike: Global Offensive-pelin ikärajoista nuorisotyössä. Ikärajoja on tullut käsiteltyä vakavasti koulussa. Oli sitten kyse suomalaisista television ja elokuvien- (sekä myös pelien, laki kun mainitsee nekin) tai sitten yleiseurooppalaisista ikärajoista, tärkein kysymys on “miksi suojellaan” ja “miltä”.

Audiovisual Media Services Directive-määräsi 2010 EU:n jäsenvaltioita omalta puoleltaan turvaamaan lasten ja nuorten fyysistä sekä henkistä kasvua - tällä hetkellä direktiivi on arvioinnin. Kyseinen direktiivi viittasi myös suoraan PEGI-järjestelmään, joka oli hollantilaisen NICAMin maailmanvalloitukseen kehitetty järjestelmä. Kyseessä on muuten yksityinen firma, PEGI S.A, jolle annettiin valta määräillä Euroopassa.




Suomessa “uusi” kuvaohjelmalaki 710/2011 muutti pelikenttää paljon, sillä Valtion elokuvatarkastamo muuttui Mediakasvatus- ja Kuvaohjelmakeskukseksi (MEKU), joka kuitenkin yhdistyi tässä 2014 Kansalliseen Audiovisuaaliseen arkistoon. Samalla ajettiin läpi muutamia uraauurtavia muutoksia kuten itsenäisten kuvaohjelmaluokittelijoiden kouluttaminen yrityksille ja yleisradioon. Allekirjoittanut kävi koulutuksen 2013, eli on viisi vuotta lisensoitu kuvaohjelmaluokittelija (Koulutukseen voi osallistua kuka tahansa 18-vuotta täyttänyt suomalainen, jolla on puhdas rikosrekisteri ja se maksaa 1000e).


Toinen iso asia (jonka olisi pitänyt olla vieläkin isompi) oli se että ensimmäistä kertaa ‘kuvaohjelmaksi’ laskettiin televisio-ohjelman tai elokuvan lisäksi myös tietokonepelit. Kyseessä oli siis liikkuvaa kuvaa ja ääntä yhdistelevät multimediateokset. Vaikka internet-levitys mainittiinkin lain valmisteluvaiheessa sen perusteluissa, ei lopulliseen lakiin jäänyt verkkolevityksestä muuta kuin tilausohjelmapalvelut ja selainpelisivustot, eli syntyessään innovatiivinen laki oli kymmenen vuotta ajastaan jäljessä, edes 2007 selvitys ei ollut nähnyt ennalta sitä että indie-pelifirmat voisivat nousta, kuten kävi. Nyt suomessa on 200+ pelifirmaa jotka levittävät pelejä ilman viraston valvontaa - siis viranomaistyö yritetty oikeasti ulkoistaa suomesta muualle.


Kolmas isompi vaikutus oli PEGI-ikärajojen aseman sementointi, eli kaikki ikärajat olivat ehdottomia 2011 jälkeen (tätä ennen vain 18 oli ehdoton, muut suositusikärajoja) - tämä muutos on myös havaintojeni mukaan mennyt yllättävänkin ohi kansalaisilta, eli aikuiset ihmiset väittävät vielä ikärajojen olevan suosituksia.




Samalla myös ammattikasvattajat joutuivat siihen hankalaan välikäteen että ikärajat olivat ehdottomia, ja kukaan ei virkavirheesta haluaisi saada huomautusta, mutta työtä pitäisi tehdä ja nuoriso pelaa 5 vuotta vanhemmille tarkoitettuja AAA-pelejä kuten GTA ja CoD- siis minkäänlainen järjenkäyttö ei osalle vanhemmista ollut tuttua, että PEGI 18 ikärajaisia pelejä hankittiin jo viidesluokkalaisille. Tai yhdessä vaiheessa esimerkiksi Geek Women United-ryhmässä keskusteltiin Assasin Creed: Black Flagin ostamista rippilahjaksi. Aikuisilta oli siis tippunut pallo, jo senkin takia että ammattipsykologi kertoi 2012 tienoilla että monilla ala-asteikäisillä lapsilla oli pelkotiloja “zombeista” (mikä on tietysti viittaus Call of Duty-pelien zombie-pelitilaan). Yleensä en moraalipaniikkia luo, mutta vanhempien tietämättömyys ja naivus oli väliin oikeasti pelottavaa. Eli tilanne meni niin että jos pelillä oli ikäraja ja se koettiin liian korkeaksi, niin tästä ei mihinkään tehty valitusta vaan vanhemman oikeudella peli ostettiin lapselle joka jaksoi pelistä valittaa, sopi se tai ei.


Hankalaksi tilanteen teki se että PEGI-ikärajajärjestelmä on oman ilmoituksensa mukaan ankara ja esimerkiksi suomalaiseen ikärajajärjestelmään verrattuna tuottaa korkeampia ikärajoja, asteikon korkeammassa päässä. Arvioin Tampereen Ammattikorkeakoulun kurssitehtävänä 2012-2015 vuosilta Suomen Poikien&Tyttöjen keskuksen, eli PTK RY:n peliraati.fi-palvelun suosituksia verrattuna viralliseen ikärajaan. Totesin paperissa että PEGI 18-ikärajaluokituksessa olin antanut 30% alhaisemman suositusikärajan - prosentti oli huomattavasti suurempi kuin muissa ikärajoissa ja kuvastaa sitä että pelkkä ankaruus ei riitä syyksi rajoittaa ihmisoikeuksia. 18 on korkein arvo mita asteikossa on ja siksi sitä ei voida antaa kevyin perustein.




PEGI-ikärajojen 18 merkintä on Alankomaissa vain suositus, koska maan lainsäädännössä 16 on korkein pakotettava ikäraja. Onhan sitä tietysti helpompi aina muita neuvoa. Eli kyllä: PEGI ikärajoissa on ilmaa, ja tämä luo oikeasti epämiellyttävää epävarmuutta, eli kasvattaja ei löydä perusteita minkä takia hänen pitäisi kieltää peli nuorelta, eli suomeksi sanottuna syitä nuorten kansalaisoikeuksien rajoitukseen ei ole, tai ne ovat hyvin hataria. Tämä perustuslaillinen ongelma on jo kyllin paha, mutta asiasta ei ilmeisesti hirveän moni ihminen ole valittanut. Miksi valittaisi? Siihenkään ei ole objektiivista oikeutta!


Yksi ensimmäisistä peleistä josta tuli Mekun kanssa keskusteltua oli Mass Effect, josta asia tietysti siirrettiin PEGIlle. Käytännössä ikärajat on nähty PEGI S.A:n omaisuudeksi, jota on vain maahantuojan aloitteesta korjattu. NHL 2011 ikäraja uudelleenkäsiteltiin PEGI 16 - VET 7, juuri maahantuojan vaatimuksesta. PEGI korjasi tämän jälkeen pian ikärajojaan, eli urheiluväkivalta on nykyään PEGI 12, mikä sekin tuottaa välillä ongelmia ammattimaisessa kasvatustyössä, mutta ei ole yläasteikäisten kanssa nuorisotyötä tekevien kannalta mahdoton ikäraja kuten 16. Kukaan ei nimittäin ala odottamaan siihen ikään asti että pääsee pelaamaan lätkää.


Mekun edustajat eivät oikein ole olleet missään vaiheessa hyödyksi, vuosien varrella on käynyt niin että lehtiinkin pääsi eräs kommentoimaan että “peli ei olisi 18 jos se olisi luokiteltu suomessa.” Eli tuki kasvattajille on ollut virkamiesten puolelta “haista paska”-tasoa ja neuvot Aku-Ankka-tasoista kuten väitös siitä että Urban Terror (Open Source Quake-moottorin päälle tehty räiskintäpeli) perisi Unreal Tournamentin PEGI 18-ikärajan. Entäpä nyt? Paljon ei ole muutosta tullut, oma valitus siitä että Team Fortress 2 ikärajaa ei otettu MEKUssa käsittelyyn on menossa Korkeimmassa hallinto-oikeudessa (TF2 on PEGI 16). Tarkemmin sanottuna MEKU/KAVIlla ei ole minkäänlaistakaan toimintamallia sen varalle jos tietokonepelin ikärajasta valitetaan, mikä tietysti menee jännäksi Hallintolain puolesta. Eli miten käy jos viranomaiset eivät hoida omia tehtäviään? Saa nähdä.



Käytännössä PEGIlle valittaminen on hankalaa ja vaikeaa, että :

a) Asiointi hoidetaan englanniksi
b) Webmaster on palkattu vain puolustamaan järjestelmää
c) Kyseinen henkilö vie PEGIn lautakuntaan asian, vain jos se rikkoo PEGIn omia kriteereitä ja tulkintaohjetta! Eli XCOM-pelistä esittämääni valitusta ei voitu viedä eteenpäin koska “se oli selkeästi PEGI 18”.


Eli, “terve järki”, suomen laki, “asiantuntemus” ovat asioita jotka eivät merkitse mitään. Esimerkiksi suomessa vuosittain MEKU laskee enemmän ikärajoja kuin nostaa, ja PEGIn on tätä tehnyt äärimmäisen vähän. Eli järjestelmä joka on tiukka, joka ei ota -oman tulkintaohjeensa mukaan - kontekstia huomioon, tuottaa isoja ikärajoja joita on myös mahdoton kritisoida, koska ne syyt mitä suomessa lasketaan televisio-ohjelmien sisältöä pehmentäväksi, eivät yksinkertaisesti ole valideja syitä vaatia ikärajan muutosta!

Mitkä sitten ovat? No, asiasta voisi kirjoitella pidempäänkin, mutta voin säästää toiseen blogikirjoitukseen PEGIn post mortemin.


Jos PEGIn perustelut eri peleille kiinnostavat, löysin järjestelmän neljän viime vuoden luokittelut avoimessa XML-tiedostossa, jolla nämä ilmeisesti lähettävät tiedot brittiläiselle Video Standards Councilille. Eli ei muuta kuin XSLT-opit koulusta käyttöön ja kotisivu pystyyn:



http://koti.tamk.fi/~c4rsihvo/PEGI/testi.html (Versio on vielä todella raakile, näkyy parhaiten Firefoxilla).


Automaattiselle sivulle on poimittu niitä asioita, jota virallinen pegi.info ei näytä, eli luokittelijoiden aidot perustelut ja täydellinen lista sisältömerkinnöistä (hakutoimintona voi käyttää selaimen omaa Cntr-F näppäinyhdistelmää).











No comments:

Post a Comment