Friday, 5 June 2020

Haastattelussa Heikki Marjomaa ja Pelin paikka

Pelien paikka kulttuurissa



Kirjastokaista on tuottanut jo kahden vuoden ajan kulttuuri aiheista lähetystä peleistä. Pelin Paikka on peliasiantuntija Heikki Marjomaan käsialaa ja lähetyksissä on vieraillut useita asiantuntijoita. Otimmekin yhteyttä peliasiantuntija Heikki Marjomaahan ja pyysimme häntä kertomaan miten peleistä puhutaan kulttuurina, ja mitä Pelin paikka voisi tarjota esimerkiksi pelikulttuuria tuntemattomille. Pelin paikka löytyy sekä Youtube että Twitch-suoratoistopalveluiden kautta.


Rami: Heikki Marjomaa! Tervehdys, voitko kertoa hieman itsestäsi ja mitä pelaaminen merkitsee sinulle, mistä harrastus lähti?


Heikki: Olen pitkän linjan kirjastolainen, kulttuurilähtöinen pelikasvattaja, suomalaisten kirjastojen peliasioiden asiantuntija ja monipuolisten peleihin liittyvien kirjastopalvelujen kehittäjä ja mallintaja.


Olen myös harrastanut pelejä ja pelaamista oikeastaan koko elämäni ajan. Ensimmäiset sähköiset pelilaitteeni olivat “tasavallan tietokone” Commodore 64 ja 8-bittinen NES (Nintendo) 1980-luvulla. Myös rooli- ja lautapelit ovat kulkeneet kuvioissa ja sydämessä mukana aina 90-luvun alusta asti.




Rami: En olisi aikaisemmin kuvitellut pelikasvatuksen asiantuntijaa kirjastoihin. Voitko kertoa, miten tähän päädyttiin, ainakin muutamia vuosia sitten ongelma oli että pelejä ei voitu lainata kirjastosta?


Heikki: Miksi ajatus kirjastosta pelikasvattajana tuntuu oudolta? Kirjasto on kuitenkin ollut mukana perustamassa pelikasvattajien verkostoa ja tuomassa sitä kautta kulttuurilähtöistä pelilukutaitoa ja pelisivistystä korostavaa näkökulmaa pelikasvatukseen niin kauan kuin tuota termiä on käytetty. Myös molemmissa julkaistuissa pelikasvattajan käsikirjoissa on kirjastonäkökulmasta kirjoitettu pelien kulttuurista arvoa avaava kirjoitus.

Myös yllä mainittu lainausongelma kuulostaa vähän hassulta. Suomalaisista kirjastoistahan on saanut lainata pelejä jo pitkään. Digitaalisia pelejä ja romppujakin on voinut lainata 2000-luvun alusta asti. Digitaalisten pelien lainaaminen tosin helpottui huomattavasti vuonna 2015, kun EU-tuomioistuimen tekijänoikeusneuvosto linjasi, että erillistä lainauslupaa ei pelien lainaamiseen tarvita, eikä sitä voida kirjastoilta edellyttää. Pelejä voidaan näin ollen hankkia kokoelmiin nopeammin, edullisemmin ja siten luonnollisesti enemmän. Kokoelman kattavana pitäminen ja uusien pelien ostaminen on myös kirjastoille halvempaa ja helpompaa kuin ennen. Myös moninaisiin hankintaehdotuksiin vastaaminen ja indie- & retropelien hankinta mahdollistuu kun teosten “lainausoikeudesta” ei tarvitse huolehtia.



Rami: Kilpailevatko pelit mielestäsi perinteisemmän kulttuurin kanssa? Esim. kirjojen ja elokuvien.


Heikki: Pelit ovat luonnollinen osa kulttuurista jatkumoa johon kuuluvat kaikki luodut teokset. Uudet kulttuurisisällöt eivät kilpaile aiempien kanssa, vaan pikemminkin rikastuttavat ja laajentavat kulttuurista tarjontaa siten edesauttaen myös uusien sisältöjen syntymistä. Kirjastolla suhtaudumme peleihin enemmänkin vanhana kulttuurina. Onhan vanhin arkeologisilta kaivauksilta löytynyt pelikin yli 2000 vuotta vanhempi kuin esim. kirjoitustaidon arvioidaan tänä päivän olevan. Kirjat, elokuvat, pelit, runot, musiikki, kuvataide, teatteri, veistokset, arkkitehtuuri, ruokakulttuuri jne. ovat kaikki arvokasta kulttuuria ilman keinotekoista kilpailuasetelmaa.



Rami: Aloititte Pelin paikka-sarjan kaksi vuotta sitten. Oliko valinta että kirjastokaista alkaa tubettamaan helppo vai oliko tässä mutka matkassa?


Heikki: Eipä siinä oikeastaan ollu mitään mutkia. Kirjastoissa on pitkät perinteet ja vahva ydinosaaminen sisältöjen avaamisen parissa. Kun käytettäväksi tulee uusia työkaluja avata kulttuurisisältöjä, niin tottakai ne otetaan käyttöön ja niitä hyödynnetään osana kirjaston sivistyksen ja lukutaidon edistämiseen tähtäävää ydintehtävää.

Itse asiassa Kirjastokaista käyttää omissa tuotannoissaan Vimeota alustana. Koska Pelin paikassa on peleistä kysymys, niin Twitch-YouTube-combo on melko luonnollinen valinta. Kokeilimme myös FB-streamausta kakkoskaudella, mutta se oli melko ongelmallista mm. siksi että FB:n algoritmi on aika arvaamaton.




Rami: Minkälaista palautetta olette saaneet pelistriimeistä ja sisällöstä? Teillä on ollut hyvin pitkälle meneviä aiheita kuten ‘Sodanvastainen sanoma peleissä’ tai ‘Lovecraft-pelit’?


Heikki: Saamamme palaute on ollut oikeastaan yksinomaan kiittävää. Siitä, että otamme pelit tosissaan, ja annamme peliteoksille samanlaisen arvostuksen kuin muullekin kulttuurille tunnutaan pidettävän siis kovasti. Usein mainitsenkin peleistä kouluttaessani, että jokaisen aikakauden kulttuuriset mestariteokset syntyvät aikakaudelle relevantille alustalle. Ja tällä hetkellä digitaalinen peli on erittäin relevantti kulttuurinen alusta yhteiskunnassamme.


En ole ihan varma mitä tarkoitit “pitkälle menevillä aiheilla”, mutta tällainen teemapohjainen käsittely on varmasti monille tuttua esimerkiksi kirjojen ja elokuvien kerronnan ja kuvauksen käsittelystä. Jos vieraana on esimerkiksi psykologi, on melko luonnollista käsitellä hänen kanssaan mielenterveysaihetta, Lovecraftseuran asiantuntijan kanssa keskustelemme tietenkin H.P. Lovecraftin vaikutuksesta fiktioon, aseistakieltäytyjäliiton asiantuntijan kanssa sodanvastaisesta sanomasta peliproosassa jne. 





Rami: Lähetyksenne ovat olleet jopa kahden tunnin mittaisia, miten tähän päädyttiin ja onko teillä ollut harkinnassa lyhyempään formaattiin siirtyminen?


Heikki: Pelin paikka LIVEn ensimmäiset 2 kautta koostuvat tosiaan 2 tunnin mittaisista lähetyksistä joissa pelataan asiantuntijan kanssa eri teemoihin liittyviä pelejä. Niissä pelejä on useita per lähetys, jotta asiantuntijan kanssa käytävästä keskustelusta saataisiin mahdollisimman monipuolisesti irti mahdollisimman paljon. Kolmoskaudella käsittelyssä olivat ilmiöiden ja teemojen sijaan peliklassikot, ja lähetykset tehtiin yhdestä pelistä kerrallaan noin tunnin mittaisina ilman vieraita. Neloskaudelle on tällä hetkellä suunnitteilla palata takaisin kahden tunnin teemoitettuihin lähetyksiin, vieraiden ja useamman pelin kanssa. Olen kyllä miettinyt kahden ensimmäisen kauden videoiden pätkimistä jälkikäteen myös pelikohtaisiksi lyhyemmiksi pienemmiksi videoiksi YouTubeen, mutta vielä ei ole ollut aikaa ryhtyä sellaiseen. Kahden tunnin lähetys on itse asiassa melko kohtuullinen mitta pelistreamille, varsinkin jos pelejä on samassa lähetyksessä useita ja kiinnostavaa juteltavaa vieraan kanssa riittää.



Rami: Millä perusteella olette valinneet pelejä ja hieman kärkeä jatkokysymys, mutta millä kriteereillä sinun mielestäsi pitäisi arvioida pelien taidearvoa?


Heikki: Olen suunnitellut ja valinnut pelit lähetyksiin pääosin omasta kokoelmastani sisältöosaamiseni perusteella. Joitain pelejä olen päätynyt hankkimaan, koska olen halunnut tuoda niitä ajankohtaisina- tai muuten arvokkaina teoksina lähetykseen käsiteltäväksi.

Pelien taiteellista ja kulttuurista arvoa tulisi arvioida ihan samalla lailla kuin minkä tahansa muunkin teoksen. Peleissä olennaisia asioita ovat esimerkiksi konteksti, tarina ja sen kerronta, kompositio, äänet ja musiikki, design, gameplay, sanoma, graafinen ulkoasu ja -ilmaisu jne. Pelejä tulisi siis arvostella taiteellisina kokonaisteoksina jotka koostuvat monesta eri osasta mediaa.




Rami: Mitä Pelin paikka voisi tarjota aikuiselle, joka on kiinnostunut peleistä mutta ei ole uskaltanut kysyä?


Heikki: Oikeastaan koko Pelin paikka LIVE on kirjastojen lisäksi suunniteltu suurelta osin myös kulttuurin kuluttajille, joilla on kiinnostusta laajentaa kokemuksiaan myös peliteoksiin ja niiden ymmärtämiseen ilmiönä ja kerrontamuotona. Pelin paikka LIVEssa kerrotaan näistä asioista arvostaen mutta kuitenkin helppotajuisesti.

Ensimmäiseksi suosittelisin menemään Pelin paikan YouTube-kanavalle tutustumaan videoihin. Sieltä saattaa hyvinkin löytyä muista kulttuuri- ja kerrontamuodoista tuttuja lähestymis- ja käsittelykulmia, joita voi soveltaa myös peleihin tutustumiseen. Lisäksi kannattaa ottaa haltuun pelin paikan FB-sivu ja kirjastot.fi:n Pelin paikka Blogi joissa pelejä käsitellään kulttuurilähtöisesti ja kiinnostavasti kirjastonäkökulmasta.




Rami: Minkälaisia tulevaisuudensuunnitelmia teillä on kirjastokaistan pelisisällön suhteen? Katsojia on suhteellisen vähän, vaikka viesti on mielenkiintoinen.


Heikki: On tosiaan harmillista kuinka vaikeaa on tavoittaa Pelin paikan kulttuurilähtöisillä sisältöjenavaamis-videoilla suurempaa yleisöä, mutta niinkuin sitä sanotaan: “Pioneerin osa ei ole helppo”.

Etuna meillä toki on se, että videomme eivät sinänsä vanhene niin nopeasti kuin pelimaailman ilmiöt ylipäänsä, vaan jäävät katsottavaksi ja käyttöön YouTube-kanavallemme.

Kirjastokaista pysyy varmasti mukana Pelin paikan yhteistyökumppanina, kun molemmat olemme samaa kirjastot.fi-perhettä. Tarkoituksena on edelleen jatkaa laadukkaan peliaiheisen materiaalin tekemistä verkkoon suomalaisten kirjastojen ja peleistä kiinnostuneiden kulttuurinnälkäisten käyttöön.

Yksi alkuperäisiä ideoista aikoinaan Pelin Paikka LIVE:ä suunniteltaessa oli, että kirjastot samalla huomaisivat vuorovaikutteisten suoralähetysten olevan oivallinen tapa sisältöjen avaamiseen ja mahdollisesti jopa eräänlainen tapa asiakaspalvella tai vastata ainakin reaaliaikaisesti sisältöaiheisiin kysymyksiin suorassa lähetyksessä.

Olenkin siis ajatellut tehdä ainakin yhden Pelin paikka LIVE-kauden mahdollisimman kevyellä kalustuksella. Toivon että kevennetyllä tuotannolla saadaan rohkaistua myös muita Suomen kirjastoja aloittamaan kokeilut pelistreamaamisen kanssa.

Konsoli-streamlähetyksiä en ole Pelin paikka LIVEssä vielä tehnyt joten ehkä se olisi seuraava haaste.



Rami: Vapaa sana!


Heikki: Oli kiva vastailla hyviin kysymyksiin! Onnea ja menestystä pelikasvatuksellisten haasteiden kanssa kaikille lukijoille! Jos haluat jeesata meitä, niin tykkää ja jaa ilmeessä Pelin paikan juttuja, jotta saisimme laadukkaat sisältömme tavoittamaan paremmin ne, keitä ne kiinnostavat ja ketkä niitä tarvitsevat! Kannattaa myös itse käydä tsekkaamassa olisiko siellä jokin kiinnostava lähetys, joka on ehkä mennyt aiemmin just sulta ohi. Pelit jatkuu!


(Toim. Huom.) Pelin Paikka löytyy osoitteesta: https://www.youtube.com/channel/UC8K-HEFYho8p0WqcxUbtMag


 Pelin Paikka live Youtubessa


Rami: Vielä lopuksi viiden sanan sana-assosiaatio, kerro nopeasti mitä sanasta tulee mieleen?


Rami: Kulttuuri

Heikki: Tärkeää hyvinvoinnin kannalta.


Rami: Kirjasto

Heikki: Kulttuurin kehto ja kansakunnan muisti.


Rami: Fortnite

Heikki: Kaikista kepein BR. Rakentaminen ei mun juttu.


Rami: Peliaika

Heikki: Jalkapallo.


Rami: Ikärajat

Heikki: Tarpeen mutta harmillisen ankarat PEGIssä.


Rami: Kiitos haastattelusta Heikki Marjomaa!



No comments:

Post a Comment