Friday 26 June 2020

Observation

Avaruusseikkailu 2026



Kesäaikaan voi joskus rentoutua ja pelata pelejä jota on aina halunnut kokeilla. Avaruusseikkailu 2001 tulee väkisinkin mieleen Observation-pelistä sillä tässä avaruustrillerissä pelaaja ottaa kansainvälisen avaruusaseman tekoälyn roolin. Jotain on tapahtunut ja astronautti Emma Fisher on käynnistänyt tekoälyn uudestaan tämän muistin korruptoiduttua. Molemmat havaitsevat tuntemattoman signaalin, jonka mentyä muut miehistöjäsenet ovat kadoksissa ja asema kiertää maapallon sijasta Saturnusta!



Pelin tiedot


Pelin nimi: Observation Pelin julkaisija/kehittäjä: Devolver Digital/No Code
Alustat: PC, PS4 Pelin tyyppi: Ongelmanratkaisu
Ikäraja(t): PEGI 16 (ESRB: Mature)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
Story trailer


Pelin alkuintro


Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Observation on hyvin tiukkaa tieteisfiktiota. Se leikittelee monella tieteiskirjallisuuden troopilla alkaen kevyestä aiheista kuten vaihtoehtotodellisuuksista, salaliittoteorioista ja muusta sellaisesta. Se nyökkää tieteiseepoksille kuten Avaruusseikkailu 2001, Interstellar, CUBE, Gravity, Alien ja nostaa selkeästi ideoita NASA TV tavasta tuoda katsojille web-kamera avaruudessa. Pelajaan näkökulma on totutun astronautin sijasta aseman tietokone, joka on tulossa itsensätiedostavaksi. Täytyy sanoa näistä aineksista olisi Stanislaw Lem ylpeä.


Pelaaja on aseman tietokone, joka joutuu kameroilla hankkimaan tietoa ja yhteyksiä. Lähtökohtaisesti hän tietää vähemmän kuin Emma, ja joutuu tiedonjyvistä päättelemään mitä on tapahtunut. Tämä näkökulma on vahvasti uniikki ja nojaa vahvasti visuaaliseen tarinankerrontaan. Koska näkökulma on palvelijan eikä mestarin, pelaaminen on ongelmanratkaisua on aseman monien laitteiden säätämistä sekä analysointia. Nämä laitteet eivät tule aina ohjekirjan kanssa joten pelaaja joutuu etsimään ja kokeilemaan jotta löytäisi oikeat säädöt.





Samalla nähdään melkoinen kavalkadi erilaisia käyttöliittymiä. No Coden perustajajäsen työskenteli aikaisemmin  Alien Isolation-pelin parissa, joten osa käyttöliittymistä tuo kasarivivahteen peliin, osa taas on hyvinkin tuttua suunnittelua kuten reitittimen käyttöliittymä. Asemassa on sekä eurooppalaisia, venäläisiä että kiinalaisia osia joten niiden suunnittelu vaihtelee. Kokonaisuutena fiktiivinen kansainvälinen avaruusasema on uskottava paikka ilman kattoa ja lattiaa.





Suurin osa peliajasta kuluu kameroiden zoomailuna ympärinsä. Laitteiden ja vihjeiden etsintä käy työstä, sillä SAM joutuu ottamaan aseman hallinnan pala palalta takaisin. Seiniltä voi löytyä erilaisia papereita päivitysten toivossa ja tietokoneista löytyvät viestit avaavat tarinaa. Keskustelumuodossa SAM voi kertoa havainnoistaan Emmalle. Yleensä tätä käytetään raportoimaan ongelmia ja vastaamaan, mutta pelaaja voi pyytää tätä toistamaan käskynsä jos ei ole varma mitä pitäsii tehdä. Eräällä tavalla keskustelu on ongelmanratkomista, jota varmasti keskustelu olisi tekoälylle.





Muutamaan otteeseen peli turhauttaa, esimerkiksi ensimmäisellä avaruuskävelyllä pitää käydä tarkistamassa havaitut vauriot. Kyllähän pelaaja ne näki kameroista, mutta aseman muoto ja koko aiheuttaa sen että harhailua tapahtuu hetken aikaa. 
 



Samalla tavalla asemahälytysten korjailu vaatii laitteiden sähkökaavioiden hankkimista ja alussa pelaajalla ei ole mitään hajua mistä nämä löytyvät. Onneksi jäähdytysjärjestelmän kaavio oli teipattu saman modulin seinään.Osa ongelmasta ovat laitteet jotka eivät suostu ottamaan komentoa vastaan ensimmäisellä yrityksellä tai se että pelaajan pitäsi käydä toisessa valikossa yhdistämässä vinkit. Nämä suoranaiset bugit vähentävät pelin nautittavuutta sillä pelaaja on hetken aikaa hämillään.




Droonit lisäävät SAMin liikkuvuutta, ja näitä käytetään useampaan otteeseen juonessa avaruuskävelyillä. Liikkuvuuden lisääntyessä droonikeho ei kuitenkaan pysty kytkeytymään kaikkiin laitteisiin ja liikkumavapaus on usein rajattu, ilmeisesti tarkoituksellisesti. Observation on juonellisesti hieman lineaarinen, joskin se vie pelaajan uskomattomalle matkalle. Tarinankerronnallisesti järjestelmien simulaatiopuzzlena alkanut peli on loppupuolella jotain täysin muuta. Pelin kokonaiskesto on noin 6-7 tunnin mittainen riippuen kuinka paljon pelaaja jumittaa.






Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Tarjolla on pelottavia ääni ja kuvaefektejä. Selkeästi pari jumpscarea. Tässä lähestytään suomalaista 12-ikärajan määritelmää ahdistuksen osalta. Väkivallan osalta ollaan aika lailla samoissa ikärajoissa.


28. Voimakkaita, äkillisiä ja yllättäviä ahdistusta, pelkoa tai kauhua herättäviä ääni- ja kuvatehosteita tai pitkäkestoista piinaavaa uhkaa. Yliluonnolliseen liittyvää melko voimakasta ahdistavuutta.


‘Painajaisbensa’-testissä pelistä löytyy noin 11 piirrettä, tämä on hyvin lähellä Moons of Madnessia ja Stygian peliä, joista ensimmäinen ei ollut psykologisena trillerinä kovin pelottava ja jälkimmäinen taas oli vahvasti etäännytetty roolipeli.


Playstation Store ilmoittaa Observationin ikärajaksi PEGI 16, yleensä yksi realistinen (uskottava) väkivaltakohtaus riittää tähän ikärjaaan. Sisältömerkintöinä on kiroilu.





Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Tieteisfiktio on vahvasti etäännytetty aihe peleissä ja elokuvissa. Niissä voi olla aimo annos kauhubensaa, mutta etäännytys kulttuurin tai kuvatun maailman puolesta on vahva (pandemia- aiheisia elokuvia ei kannattane katsoa ihan hetkeen).

Trilleri on jännitysnäytelmä, sen kuuluukin olla jännittävä ja lopputuloksen epävarma. Esimerkiksi Last of Us (18) on trilleri pelaajien jännittäessä mitä Joelille ja Ellielle käy. Silti trilleri ei aina tarkoita korkeaa ikärajaa, vaan kauhupelit erottuvat trilleristä samalla tavalla kuin elokuvat, eli käytettyjen efektien perusteella. Aikaisemmin arvostelemani Kyberpunk-teemainen Observer (16) oli trilleri joka pyrki olemaan kauhua, nimenomaan käyttämällä kauhugenrestä tuttuja ruutuefektejä.

Observation on tiukka tieteispeli, jossa on paljon sulateltavaa etenkin lopun osalta. Commonsensemedia.org näköjään suosittelee peliä 14+ ikäisille. 







Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Oletko tutustunut oikeaan kansainväliseen Avaruusasemaan?
  • Miten realistisia avaruusaseman laitteet ovat mielestäsi?
  • Onko SAM itsensätiedostava tekoäly, miksi, miksi ei?
  • Miten avaruusasema on joutunut Saturnuksen kiertoradalle?
  • Mitä peliä ennen on tapahtunut?


No comments:

Post a Comment