Friday, 29 May 2020

Death Coming

Final Destination - tällä kertaa lapsille sopivassa muodossa



Pelimme päähenkilö kuolee. Homma ei ole kuitenkaan niin sanotusti finaalissa, vaan kuolema tarjoaa hänelle apupojan paikkaa. Jos homma onnistuu niin pääsy elävien kirjoihin on luvassa. Kiinalaisen Zodiac Interactiven peli tekee ihmisten tappamista epälinaarista ongelmanratkaisua. Liikennevalot vihreäksi, viemärin kansi tai huonosti kiinnitetty kyltti voi olla matkan määränpää. Peli oli toukokuussa 2020 ilmaisena viikkopelinä Epic Games-alustan kautta.



Pelin tiedot

Pelin nimi: Death Coming Pelin julkaisija/kehittäjä: Zodiac Interactive
Alustat: PC, PS4, Nintendo Switch Pelin tyyppi: Ongelmanratkaisu
Ikäraja(t): PEGI 16 (ESRB: Teen)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Traileri
Death Coming | REVIEW - Should You Play It?




Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä


Death Coming ottaa mielenkiintoisen kannan peliväkivaltaan. Sarjakuva-pikselipeli antaa tavoitteen tappaa kolme tiettyä ihmistä ja kerätä sovittu määrä sieluja kuolemalle. Peli etenee etsimällä tappavia esineitä, jolla voi järjestää 'onnettomuuksia'. Pelissä ei voi vain klikkailla ympärinsä vaan ajoitus pitää olla kohdallaan. Joskus vartijat vartioivat kriittisiä vipuja ja venttiileitä, jolloin nämä pitää harhauttaa pois tai järjestää 'onnettomuus' näiden pään menoksi.


Terävien asioiden alla ei kannata seisoa.

Rikkana sopassa ovat sivuhenkilöt, esimerkiksi museovaras tai vakooja. Pohjoiskorelainen dikaattori tietysti lähtee pois toimistostaan jos hänen patsaalleen käy jotain, museossa voi muumio tietysti herätä ja ufo voi kaapata joukon ihmisiä. Usein tapahtumia pitää ketjuttaa yhteen, jotta haluttu henkilö tai määrä ihmisiä kuolisi. Ongelmanratkaisupelinä peli ei ole kovinkaan looginen ja välillä hyvin rajoittava. Tämä voi aiheuttaa lievää turhautumista, sillä pelaaja joutuu kokeilemaan jotta keksii miten asioita saa tapahtumaan.




Kun pelaaja on klikkaillut jonkin aikaa saapuvat enkelipoliisi paikalle. Näiden nähden ei kannata aktivoida mitään laitetta - kolme virhettä ja kenttä menee uusiksi. Tämä voi joskus turhauttaa sillä myöhemmät kentät ovat hyvin laajoja. Välillä myös pelaaja kyttää viimeistä henkilöä pitkään jotta saisi tämän ansaan viimeisellä ansalla.





Peli on pikseligrafiikkainen ja tyyliltään hieman lapsellinen ja höpsö. Tietysti lumimyskyn aikana lukkoon menevä saunan ovi aiheuttaa kuumien lähteiden kylpijöiden jäätymisen. Tai turvakamerasta täyden kuun näkeminen muuttaa johtajan ihmissudeksi. Tai UFO kaappaa ihmisiä. Eli tyyliltään peli on todellakin kieli poskessa ja 'over the top'. Ilmeisesti huumorilla ja höpsöydellä yritetään ottaa etäisyyttä vahvasti mustaan huumoriin perustuvasta peli-ideasta.




Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma


Peli on saanut PEGI 16 ikärajan. Tätä ikärajaa ei kuitenkaan varsinainen PEGI.info tunnista, eli jäin pohtimaan onko ikäraja annettu Google Play-palvelun tai kiinan osaston kautta. Kasvavana trendinä on että pelillä ilmoitetaan PEGI-ikäraja, jota ei kuitenkaan löydy virallisilta sivuilta. Vaikka hakuominaisuudet pegi.info sivustolla ovat heikommat, voi olla että tämä palvelee vain PEGI S.A. antamia ikärajoja eikä ‘alihankintana’ hankittuja. Google Playn PEGI-ikärajat ovat versio, joka jakaa sisältöä tarkemmin sopimaan monien maiden lainsäädäntöön. 


Juna-onnettumuus vaatii monen asian summaa.


Steamissa on 16 merkintä ja teksti 重度暴力, joka tarkoittaa ilmeisesti kiinaksi väkivaltaa, eli ikäraja on annettu kiinassa eikä välttämättä vastaa eurooppalaiasta ikärajaa määräytymisperusteiltaan.  Valitettavasti kriteerit ja niiden määräytymisperusteet eivät ole olleet (pl. Google Play) julkisia enää vuosiin, mutta 2013 kriteeristöstä voi katsoa mikä väkivalta 16 kriteereistä sopisi parhaiten:



11 Depictions of realistic looking violence towards human-like or animal-like characters
This means violence where the character reacts as it would in real life. It is not necessary for there to be any blood or gore. The characters must look like humans or animals. If a character looks like a human it should be treated as human even if it is unrealistic (if something called a zombie or any other name looks like a human it should be treated as human). This does not include sporting action where the sporting action is depicted within the rules of the game or hunting or predation displayed between animal-like characters acting in their natural environment and behaviour.



12 Sustained depictions of death or injury to human-like or animal-like characters (except arcade style or sporting action)

This means that all or the majority of the gameplay relates to violence. The characters must look like humans or animals. If a character looks like a human it should be treated as human even if it is unrealistic (if something called a zombie or any other name looks like a human it should be treated as human). Arcade style action refers mostly to 2D effect depictions where the characters move left and right to attack each other. The sporting action must be depicted within the rules of the sport concerned.


13 Depictions of arcade style or sporting action showing violence containing blood or gore

Arcade style action refers mostly to 2D effect depictions where the characters move left and right to attack each other. If there is no blood or gore then a ‘yes’ answer to question 24 is probably more appropriate.



Urheiluväkivallasta ei missään nimessä kyse. Onko kyse kriteerin 12# mukaisesta väkivallasta pääasiallisena pelielementtinä? Koska peli pyörii kuoleman ympärillä, näyttäisi siltä että tämä on lähin kriteeri. Pelihahmot ovat pikselöityjä, mutta näyttävät ihmisiltä, joten niitä tulisi kohdella kuten fotorealistisia ihmisiä. Sekä kriteeri 11# että 12# ovat olleet pääasialliset syyt pelien ikärajoihin.


Sähkö+Vesi



Ongelma tässä on se että PEGIn omissa luokitteluissa tulkintaohje ‘Arcade style’ on monesti jätetty soveltamatta selkeästi pikseligrafiikalla etäännytettyihin peleihin. Samalla tavalla zombien suojelu tapahtuu, eli vaikka pelaaja ei mieltäisi pelihahmoa ihmiseksi se luokitusteknisesti mielletään sellaiseksi. Koska PEGI painottaa väkivalta-kriteeristöä tämä on vaikuttanut siihen että 12-tasoinen peli päätyy usein 16-ikärajaan, Syynä on se että PEGI pyrkii oman ilmoituksensa mukaan olemaan ankara järjestelmä joka suojelee lasten 'moraalista kasvua', eikä se ota riittävästi huomioon sisällöstä etäännyttäviä tekijöitä. Etäännyttävät ruutuefektit (linnunsilmperspektiivi, pikseligrafiikka), tyyli (kevyehkö), huumori (satiiri), vaikuttavat suomalaisessa ikärajajärjestelmässä ikärajaa alentavasti. 


Välitasossa räiskitään enkeleitä taivaalla.


Suomen ikärajat perustuvat vahingollisuuteen. Final Destination, joka on mainittu pelin innoittajana oli 16 koska siinä joukko teinejä kuoli verisillä tavoilla. Tämä elokuva aiheutti eräällä paikkakunnalla pelkotiloja yläasteikäisille, joten ikäraja on perusteltu. Sitävastoin Death Coming ei sisällä pikseligrafiikallaan etäännytettynä ahdistavia elementtejä, eikä sen pikseliväkivallan ei voida väittää korreloivan oikean väkivallan kanssa, joten minun on todettava että PEGI 16 vaikuttaisi selkeästi suomen oikeuskäytännön kannalta virheelliseltä ikärajalta. Tutkimustietoa tarvittaisiin lisää aiheesta, koska muuten olemme vanhentuneiden määritelmien varassa.


Diktaattorilla on rakastajatar.


Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta


Kehittäjä on kiinalainen ja tämä yllättää hieman, sillä aikaisemmin yliluonnoliset aiheet ovat olleet kiellettyjä. Esimerkiksi Ghostbusters ei saanut julkaisua tämän takia. Pelko julkaisukiellosta on saanut jotkut pelinkehittäjät muuttamaan luurangot örkeiksi, mutta sinällään luurangot itsessään eivät ole kiellettyjä. Vaikka laki on tulkinnaltaan väljä, on yllättävää että puhtaasti yliluonnollinen peli on saanut julkaisun, ehkä sen sarjakuvamainen muoto ja efektit ovat saanut sensorit heltymään. Tietysti korkeampi ikäraja voi myös olla syy siihen että puhtaasti yliluonnollinen peli on saanut julkaisun.

Peli lähtee tästä liikkeille.

Henkilökohtaisena huomiona en pidä pahana sitä jos perheen teinit pelaavat tätä peliä. Sitä ei ainakaan kannata kauhistella, vaan suhtautua tyyliteltynä puzzle-pelinä. Keveys on kuitenkin normaali tapa käsitellä vakaviakin aiheita, joten ehkä tätä peliä voisi käyttää aasinsiltana vakavampaan keskusteluun elämästä ja kuolemasta?

Huomionarvoisena seikkana Steam-nettikauppa on kehittynyt siihen suuntaan että se kysyy näytetäänkö tietynlainen sisältö (jos pelillä on väkivalta, kauhu tai seksi-merkintöjä).




Peliä pelatessa voi pohtia, että...

  • Millä tavoin peli vetää aiheen överiksi?
  • Miksi onnettomuuksia tapahtuu?
  • Mitä ajattelet elämästä ja sen loppumisesta?

No comments:

Post a Comment