Friday 3 July 2020

Asylum (demo)

Kasari-kauhuseikkailu



Senscape tunnetaan aikaisemmasta Scratches-pelistä, joka oli samalla myös ensimmäinen kaupallinen videopeli Argentiinasta. Lovecraftmaisella kauhuteemalla ollaan edelleen liikkeillä,
Asylumissa päähenkilö palaa suljettuun mielisairaalaan tehdäkseen välit selväksi menneisyyden kanssa. Paikan päällä hän kuitenkin havaitsee että hylätyn talon sijasta paikkaa ollaankin avaamassa uudelleen käyttöön, yövuoro työntekijöitä sekä joukko oikeita hulluja on asettunut taloksi.



Pelin tiedot



Pelin nimi: Asylum Pelin julkaisija/kehittäjä: Senscape
Alustat: PC, Mac OS X, SteamOS, Linux Pelin tyyppi: Kauhuseikkailu, Demo
Ikäraja(t): -
Arvostelijat: Rami
Ladattavissa: STEAM

Gameplay Reel

Ensivaikutelmat


Asylum on ollut kehityksessä noin kymmenisen vuotta. Ilmeisesti aika pian pelijulkaisija Nucleosysin kaaduttua. Tyyliltään se on vanhahtava seikkailupeli esirenderöidyillä ruuduilla, tämä tukee pelin kasarimaisuutta. Hanwellin mielisairaala on rappeutuva laitos ja erityisesti valoefekteillä paikka saadaan näyttämään vähemmän staattiselta kuin vanhoissa Wintermute-peleissä.



Peli etenee verkkaisesti etsimällä ruudusta hotspotteja ja klikkailemalla niitä. Ongelmanratkaisutehtävät ovat tasoa ‘hanki paperiveitsi roskapussin aukaisuun’ tai ‘päättele koodi lukittuun kaappiin’. Päähenkilö pääseekin pian keskustelemaan vastaanottovirkailijan kanssa, komppaamaan tohtorien huoneita ja lukemaan vanhoja muistiinpanoja tohtoreista, potilaista ja kaikenkattavasta mysteeristä.



Kehittäjä Agustín Cordes kertoo haastattelussa että peli tulee olemaan epälineaarinen. Pelissä on vielä klassillisia puzzle-elementtejä, mutta kehittäjän mukaan niitä on vähennetty. Demossa oli etenkin yksi kiusallinen ongelma nimittäin tohtorin tiedostokabinetin koodi. Vinkit olivat hyvin kryptisiä ja päädyin tekemään asian vaikeimman kautta.


Erot grafiikassa ovat vanhaan traileriin verrattuna selkeät.


Ongelmanratkaisu perustuu mysteerin selvittämiseen - muistiinpanovihko kourassa. Työntekijöiden kanssa voi keskustella ja alussa päähenkilö joutuu kiusalliseen tilanteeseen puhuessaan tietä sisään laitokseen. Pelin UI on jopa pelin asetusten osalta toteutettu immersiivisesti. Tämä design-valinta muistuttaa immersiivisen käyttöliittymän tärkeydestä. Jos Dead Spacessa kyseessä oli hologramminäyttö niin vanhaan mielisairaalaan sijoittuvassa pelissä avataan pölyinen kirja näyttöön.




Scratches-pelistä on otettu oppia ja pelin alku lähtee reippaammin käyntiin. Peli pyrkii kohottamaan tunnelmaa kerta toisensa jälkeen tiukkaan tilanteeseen. Esimerkiksi demossa päähenkilö pääsee kulkemaan mielisairaalan osaston läpi kohti kellaria, ja tämä on hyvin karmiva kokemus. Tässä matkalla on pari jumpscare-kohtausta, joihin pelaaja osaa varautua. No, voi tietysti miettiä oliko pakko mennä niitä luukkuja availemaan? Herkille peli ei nähtävästi ole.




Pelimoottori Dagon on Senscapen avoimen lähdekoodin pelimoottori, joka on hyvin siirrettävissä sekä Windows, Linux, Mac OS X ja iOS-ympäristöihin. Se toimii hieman samalla tavalla kuin aikaisempi SCream-pelimoottori, mutta on tiettävästi kirjoitettu alusta alkaen mahdollistamaan pelin porttauksen muille käyttöjärjestelmille. Sekä SCratches että Dagon ovat tunnetumman Wintermute-moottorin kaltainen esirenderöityihin ruutuihin perustuva moottori. Erotuksena Wintermuteen on huomattavasti sulavampi ruudunpäivitys. Lähdekoodi löytyy Githubista avoimena. Moottori on koodattu C++ ja se näyttäisi pystyvän tarjoamaan kauniita valoefektejä sekä VHS nauhaa muistuttavia häiriöitä.




Peliä varten kerättiin 2013 noin sadantuhannen dollarin ryhmärahoitus jonka turvin peliä suunnitellaan portattavaksi myös Androdiille ja iPadille. Markkinoinnissa on pyritty käyttämään ossiaalista mediaa vahvasti viraalilla tavalla, esimerkiksi paenneen potilaan youtube-paljastuksilla ja Hanwellin mielisairaalan kotisivuilla. Itse odotan tätä mielenkiinnolla, sillä se kutkuttaa Cthulhu-myhoksen osalta mielenkiintoa. Kehittäjät toivovat että peli myisi tarpeeksi, mahdollistaen vastaavien seikkailupelien jatkokehityksen. Ainakin demon pohjalta odotan varsinaista peliä innolla.



No comments:

Post a Comment