Nuoli polvessa
Death of Game-videosarja on Justin Gonzalesin (Nerdslayer) tekemä pelisivistyksen sarja joka paneutuu peleihin jotka ovat menettäneet pelaajansa tai eivät koskaan päässeet lentoon. Pelisarjan uusi osa käsittelee The Elder Scrolls Legends-korttipeliä. Tämä seurasi suositun Heartstone-pelin jalanjäljissä, ja herätti faneissa hieman sekalaisia tunteita. Peli nimittäin perusti enemmän yksinpelijuoneen kuin moninpelimuotoihin.
Pelin tiedot
Pelin nimi: The Elder Scrolls Legends Pelin julkaisija/kehittäjä: Bethesda Softworks / Dire Wolf Digital & Sparkypants Studios
Alustat: Windows, iOS, macOS, Android Pelin tyyppi: Korttipeli, Free to Play
Ikäraja(t): PEGI 12
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Mitä peliharrastaja ajattelisi pelistä
ESL on taistelukorttipeli, jossa pyritään kortteja pelaamalla vastustajan elämäpisteet nollaan. Pelissä on panostettu nimenomaan PVE-eli yksinpelisisältöön juonen ja kampanjoiden muodossa. Pelissä on olemassa draft-pelimuoto jolla voi tapella muita pelaajia vastaan.
Peliä tulee aina välillä verrattua Heartstoneen koska Bethesdan alihankkija päätti pitäytyä samanlaisessa pelityylissä. Merkittäviä eroja löytyy mekaniikasta. Vahingoittamalla vastustajaa voi saada tämän vetämään kortin, ja jos pelaaja vetää Propechy-kortin hän voi pelata sen ilmaiseksi. Nämä tuovat sattumanvaraisuutta peliin ja mahdollistavat sen että jo lyöty vastustaja tuleekin päälle kuin yleinen syyttäjä.
Pelikentällä on kaksi aluetta. Näkyvä ja varjo. Varjossa olevia kortteja vastaan ei voi hyökätä muuten kuin loitsuilla. Molemmilla alueille voi myös olla muita ominaisuuksia kuten säätä. Kortit eivät ole välttämättä yhtä näyttäviä kuin Heartstonessa, mutta esimerkiksi IGN kehui niiden suunnittelua.
Koska peli on juonipohjaista fantasiaa, oman pelihahmon rotu pitää valita ja tämä vaikuttaa siihen että oman maan kortteja kerää nopeammin. Korkeimpana tavoitteena saada harvinaisia kortteja tasoja nousemalla. Pelissä ei voi vaihtaa kortteja muiden pelaajien kanssa.Korttien tasoja voi nostaa Sielukivillä, mutta tämä vaatii melkoisen määrän pelaamista.
Koska peli on juonipohjaista fantasiaa, oman pelihahmon rotu pitää valita ja tämä vaikuttaa siihen että oman maan kortteja kerää nopeammin. Korkeimpana tavoitteena saada harvinaisia kortteja tasoja nousemalla. Pelissä ei voi vaihtaa kortteja muiden pelaajien kanssa.Korttien tasoja voi nostaa Sielukivillä, mutta tämä vaatii melkoisen määrän pelaamista.
Koska peli on ilmainen pelaaja pyritään houkuttelemaan käyttämään omaa rahaansa korttiboosterien ja lisäosien hankkimiseen. Lisäosat eli ekspansiot käsittävät useamman uuden juonellisen tehtävän ja 40-150 uutta korttia. Viimeisin lisäosa on Jaws of Oblivion joka ilmestyi lokakuussa 2019 ja päättyi ilmoitukseen lopettaa sen aktiivinen kehitys, joskin aasialainen versio iOS ja Androidille marraskuussa 2020.
Ensimmäinen kampanja sijoittuu imperiumin suursotaan haltijoita vastaan ja toiset lisäosat vievät niin Punaiselle Vuorelle, Kellopelikaupunkiin tai Sheogorathin valtakuntaan. Tämä on Elder Scrolls-fanien kannalta mannaa, monet paikat ja tapahtumat ovat tuttuja, mutta osa grafiikasta on hieman geneeristä fantasiaa.
Mitä Death of the Game-skooppiin tulee olen hyvin samaa mieltä monesta asiasta, joskin nämä videot saatetaan tehdä vuosia ennen pelin ‘kuolemaa’ (esimerkiksi Star Wars: The Old Republic on vielä pystyssä). Lisäksi jos pelin aasia-versio saa pelaajia voi se hyvin lähteä jopa niitä markkinoita silmällä pitäen kehitykseen.
Nykyinen palvelu tulee tarjoamaan erikoistarjouksia ja kampanjoita myös muille pelaajille, joten en usko että se on katoamassa mihinkään ihan heti. Kannattaako peliä pelata? Kyllä, se on ihan hyvä ja hauska korttipeli.
Kuvaohjelmaluokittelijan näkökulma
Legends on korttipeli, eli väkivalta on ‘valopalloja ja tuikkusäteitä’. Juoni etenee välikuvina ja tekstipätkinä. Suomalainen määritelmä “Lievää pelottavuutta animaatiossa”-termi tulee mieleen. PEGI 12 on tullut huonosta kielenkäytöstä ja lievästä kauhusta, joka vastaa suomalaista ahdistus-kriteeriä melkeinpä jopa kirjaimellisesti.
Vanhempien ja pelikasvatuksen kannalta
Hyvä kysymys on se että mitä jos pelaaja haluaa käyttää viikkorahansa virtuaalisiin tuotteisiin? Kyseessähän on talouskasvatuksen paikka kotona, sillä Fotrnite skinitkin ovat olemassa vain niin kauan kuin itse palvelu.
Yksi näkökulma on se että ekologisempaa olisi se että ihmiset kuluttavat mielummin virtuaalisesti kuin ostelemalla poisheitettäviä turhakkeita. Toinen näkökulma taas peräänkuuluttaa sitä onko virtuaalinen omaisuus sinun käytössäsi? ESL palvelimet eivät pyöri ikuisesti kun taas itselläni on edelleen tallessa vuonna 1993 ostetut fyysiset Magic The Gathering-kortit. Myös se että kortteja ei voi vaihtaa pitää pelin enemmän palveluna josta maksaa kuin keräile- ja vaihda korttipelinä.
No comments:
Post a Comment