Saturday 17 October 2015

Doodle God

Jumalpeli mutta kelle?



Doodle God on logiikkapeli, jossa pelaaja voi nokkeluutta ja kokeilua hyväksikäyttäen luoda kokonaisen maailman. Lähtemällä liikkeille neljästä peruselementistä: maasta, ilmasta, tulesta ja vedestä - pelaaja luo Jumalan ominaisuudessa kaiken juniin, lohikäärmeisiin ja pilvenpiirtäjiin asti


Pelin tiedot

Pelin nimi: Doodle God (beta) Pelin julkaisija/kehittäjä: Joybits Ltd. (2010-2015)
Alustat: PC, iPad, iPhone, Flash, Windows Phone, Androdi, BADA, PS Vita
Pelin tyyppi: Ongelmanratkaisu, EDUtainment
Ikäraja(t): - (Apple Store-versiossa 12+, Google Store PEGI 12)
Arvostelijat: Rami (35)
Videot:
https://www.youtube.com/watch?v=2QZet-oLjnw Steam trailer
https://www.youtube.com/watch?v=-YXeKQTmh5E lets play


Mitä pelissä oikeasti tehdään?

Doodle God on saanut innoituksensa vanhasta DOS-pelistä nimeltä Alchemy josta löytyy javascript-versio selaimille. Pelissä yhdistellään eri elementtejä, luoden niistä monimutkaisempia ilmiöitä. Esimerkiksi yhdistämällä viisastenkiven veteen saa olutta, yhdistämällä energian suohon saadaan elämää, joka avaa taas uusia mahdollisuuksia.





Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Pelistä ilmestyi jo 2010 flash-versiot sekä versiot eri laitteille. Applella peli on myynyt paljon. Esimerkiksi amerikassa pohjavireeltään kreationistinen peli menee hyvin läpi, ja ymmärrän että vanhemmat suosivat omaa elämänkatsomustaan tukevia pelejä.

Pelin palkitsevuus perustuu uusiin löytöihin ja siihen että maapallon kartalle ilmestyy uusia luomakunnan kappaleita. Käytännössä pelaaminen on yksinkertaista mutta ongelmat eivät ole aivan loogisia, esimerkiksi rikkiä saa kun yhdistää suon ja bakteereja. Toki luonnossa esiintyvä rikki on bakteerien tuottamaa, mutta EDUtainment-peleissä on aina kynnyskysymyksenä se, opetetaanko oikeita asioita?

Vaikka selkeä fiktio ei ole kielletty edes opetuspeleissä, luodaan pelissä vampyyrejä ja lohikäärmeitä ennen kuin ruohoa. Eli lopuksi asiat eivät tapahdu edes Ison kirjan esittämässä luomisjärjestyksessä, vaan täysin mielivaltaisessa.



Pelin eettinen sanoma?

Ensimmäisenä tulee mieleen, “kenelle tämä peli on?” Toisaalta pelissä pärjää ilman lukutaitoakin, mutta kemia tulee koululaisille oppiaineisiin vasta esimerkiksi suomessa yläasteella. Alaasteella tutustutaan luonnonilmiöihin ja peruskäsitteisiin. Jokaisesta asiasta tarjotaan wikipedialinkki, joten jos haluat lapsesi oppivan ruumisjäykkyydestä tai oluesta jotain, tämä on sopiva peli!

Pelissä keksitään pian alkoholi ja alkoholismi. No, suomalaisessa pelissä kyse olisi saunasta vodkan sijaan. Koen että pelin suurin ongelma on kuitenkin se että peli ei opeta selkeitä syy-seuraussuhteita miten asiat tapahtuvat luonnossa tai mitä ilmiö oikeasti vaatii luonnolta?



Kiinnostusta herättävät piirteet?

Peli on hyvin siisti ulkomuodoltaan ja uusien elementtien löytämisessä on oma intonsa, mutta silti tuntuu siltä että peli on itsessään hukassa ja jäänyt vain yhden mekaniikan varaan.

Yksi ajatus olisi että peli tarvitsisi taustalle interaktiomekaniikan, jolla luodut olennot ja asiat olisivat yhteisvaikutuksessa maailmassa. Esimerkiksi karjaa olisi turha luoda ennen ruohoa, koska se kuolisi nälkään!


Ladattava lisäsisältö?

Pelissä saa vinkkejä, mutta näitä on rajallinen määrä. Lisää vinkkejä saa ostamalla niitä dollarilla lisää!

Elementit osaavat näyttää puuttuuko niiltä pari - jos tämä toiminto on ostettu peliin kaupasta! Saman reaktion voi tehdä myös monta kertaa - ellei tätä toimintoa myös osteta kaupasta. Vaikka indie-peliyrityksellä on rahasta puutetta on pelin ominaisuuksien piilottaminen maksukaton taakse hirttosilmukkaan asettumista. Pelin perusmekaniikkaa ei saa, eikä tule myydä!

Samalla tavalla neuvoilla rahastaminen on sekä ahnetta että typerää - ihmiset kun eivät käytä mikromaksuihin paljonkaan. Lapset saattavat vahingossa käyttää paljon rahaa, mutta omien pankkikorttitunnusten unohtaminen laitteeseen on virhe jota vanhemmat eivät tee monta kertaa.

Onneksi pelin ilmaista versiota voi testata: http://pelikone.fi/pelit/aivopahkinat/Doodle-God/6375



Pelin ikäraja?

Google Storessa pelin ikärajaksi on asetettu PEGI 12 ja Apple storessa on niin ikään 12+ ikäraja “aikuisteemojen” takia. No, tietysti tämä ikäraja muistuttaa hieman varaslähtöä, alkoholismin keksittyään planeetalle ilmestyy pullosta juova ihminen.

No, ei ole kovinkaan paha. Suomalainen ikäraja olisi jossain S- sallittu kaikille tienoilla.


Keskustelunaiheita pelin tiimoilta

  • Mikä ilmiö on, miten se esiintyy jokapäiväisessä elämässä
  • Mitkä elementit pelissä ovat selkeän humoristisia? (Kysymys sen jälkeen kun lapsi kysyy onko lohikäärmeitä olemassa?)





English summary

Game: Doodle God
Author: Joybits Ltd, 2010-2015
Age: Apple Store 12+, Google Store 12+


Doodle God is a logic game that allows player to create whole world   starting from four basic elements. Elements are found with combining them and they allow to create everything from water to dragons and skycrapers. The concept was influenced by old DOS game called 'Alchemy' and the game had already 2010 flash-version. With Steam version the  Joybits is able to reach for new players and I can see that some people with strong creationistic views would appriciate it's approach. However creating vampires and dragons before grass baffles me, so in the end the things in the world are not created in the order Good Book tells us but totally random without any kind of interaction happening in the background. While the enjoyement of finding the elements works the game still hangs on one mechanic only. There would be a dire need of some kind of interaction mechanic to background, example: creating cows would be pointless if there's no grass for them to eat? Another criticism can be applied to free to play-mechanics. Game would like to sell hints for real life currency, which is bad indeed because games shouldn't hide their mechanics behind  paywall. Then again, parents usually do only once error of leaving their credit card number to the memory of the gaming platform.


No comments:

Post a Comment