Wednesday 28 October 2015

Elder Goo: Möllit


Limaista ongelmanratkaisua



Taivaalta tippunut meteori muuttaa yhden limaolioista ikäväksi. Muut lähtevät perään löytääkseen kaverinsa ja selvittelevät tiensä läpi 40 ongelmantäytteisen tason. Elder Goo: Möllit on Jyväskyläläisen Zaibatsu Interactiven esikoispeli, joka on 'pehmeästi julkaistu' yhteistyössä TV2:n kanssa.



Pelin tiedot

Pelin nimi: Elder Goo Möllit Pelin julkaisija/kehittäjä: Zaibatsu Interactive (2015=
Alustat: iOS Pelin tyyppi: ongelmanratkaisu, lastenpeli
Ikäraja(t): Apple 4+ (Tarkoitettu 6-8v)
Arvostelijat: Rami (35), Marika (38)
Videokuvaa:
https://youtu.be/vm4vtisykUE Pelivideo tasoista 1-3


Mitä pelissä oikeasti tehdään?


Pelissä raahataan limaolioita kentällä painamaan nappeja ja availemaan ovia kavereilleen. Ydinmekaniikaltaan peli on selkeä, jokaisella limaoliolla (nimet ovat siis ‘Bouncey’, ’Gooey’, ‘Sticky’, ‘Sturdy’) on oma taitonsa, esimerkiksi Gooey voi sammuttaa nuotioita, Bouncey voi rikkoa hämähäkinseittejä, Sicky vetää limaisia kukkasia ja Sturdy työnnellä kiviä nappien päälle.



Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Peli on hauska ja harmiton, mutta alussa törmäsimme ongelmaan ohjeiden puutteen takia. Esimerkiksi ensimmäisessä tasossa pitää tajuta että nappien päälle pitää viedä limaolio eikä itse klikata. Samoin en yksinkertaisesti erottanut kolmannessa tasossa kapeikkoa josta Gooey pääsisi läpi. Pelaajan opettaminen peliin on yksi tärkeimmistä asioista ja tätä ei saisi unohtaa kasuaalipeleissä. Pelissä pitää opettaa pelaajaa - eli alleviivata vaikkapa hehkuttamalla ne asiat mihin haluaa pelaajan huomion keskittymään. Tällä hetkellä kahdella kolmekymppisellä pelaajalla oli hetken aikaa vaikeaa k käsittää miten peli toimii, mikä on selkeästi huono merkki. Ohjeita kun ei tarvitse paljon, koska pelin perusmekaniikka toimisi kyllä 6-8v.



Pelin eettinen sanoma?


No, kaveria ei jätetä vaikka tämä olisikin neliö ;)


Kiinnostusta herättävät piirteet?


Ongelmanratkaisu, puzzlepelit ovat melkoisen varma pelityyppi. Ongelmanratkaisun voi miettiä rauhassa ennen pelin julkaisua ja kerätä pelitesteillä tietoa minkälaiset ongelmat sopivat minkäkin ikäisille. Aikuisille pelit sopivat myös tauolle tai ajatusten saamiseksi pois työstä. Lasten kannalta oliot muistuttavat Barbapapaa kovin ja ovat sen verran sympaattisia että mahdollisuudet saada suosiota vihaisten lintujen lailla ovat olemassa.


Jännitystä aiheuttavat elementit?

Sarjakuva, slapstickiä ilman jännittäviä elementtejä.

Ladattava lisäsisältö?

Ei mikromaksuja. Peli on suomessa ilmainen, kiitos yleisradion ja ulkomailla peli maksaa neljä euroa.


Pelin ikäraja?


Applen laitteilla on erikseen eroteltuna myös lasten pelit. Toisaalta pelit voivat esimerkiksi 6-8 vuotiaiden joukossa olla turhan vaikeita, mutta julkaisija vahtii sen verran tehokkaasti sisältöä että mitään pelottavaa niissä ei voi olla. Vaikeus ei siis ole millään tavalla lastensuojelullinen ongelma, liian vaikeaksi viritelty peli yksinkertaisesti turhauttaa eikä sitä enää pelata. Toisaalta oma kasvatusalan ammattilaisen mielipide on se että aina ei pelien myöskään kannata olla turhan helppoja, vaan sopivasti haastavia ja kehittäviä.



Keskustelunaiheita pelin tiimoilta



  • Keksi (suomenkieliset) nimet limanuljaskoille?
  • Mitkä ovat limanuljaskoiden erikoisominaisuudet?
  • Miten pelissä pääsee eteenpäin?
  • Ovatko ihmiset välillä samanlaisia kuin limanuljaskat? Mikä on sinun erikoisominaisuutesi?


No comments:

Post a Comment