Wednesday, 5 October 2016

Divinity Original Sin 2 (Early Access)

Nobody Expects Spanish Inquisition



Larian Studiosilla on pitkä historia roolipelien tuottamisesta, kaikki pelit ovat sijoitetut samaan korkealentoiseen fantasiamaailmaan. Uusimman pelin ryhmärahoitus tuotti puoli miljoonaa alle kahdessatoista tunnissa - aikaisempi ryhmärahoitettu Divinity: Original Sin oli retrohko “Baldur’s Gate”-tyyppinen roolipeli, joka alko murhatutkimuksesta ja päätyi maailmankaikkeuden pelastamiseen. Divinity 2 seuraa edellisen pelin eeppisiä tapahtumia jossa muutama Lähde-velho pyrki tuottamaan maailmanlopun. Toisen pelin alussa inkvisitio vangitsee maagisesta Lähteestä voimaansa ammentavia ihmisiä peläten näiden kutsuvan tyhjyyden hirviöitä paikalle. Päähenkilö haaksirikkoutuu pelin alussa vankilasaarelle josta on tarkoitus paeta.





Pelin tiedot


Pelin nimi: Divinity Original Sin 2 (Early Access) Pelin julkaisija/kehittäjä: Larian Studios (TBD 2017)
Alustat: PC Pelin tyyppi: roolipeli, retro
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami (36)
Kuvat&linkit:
https://www.youtube.com/watch?v=3A_PEIkZ0O8 Early Access





Ennakkovaikutelma


Ensimmäinen Divinity oli melko haastavaa seikkailua tarinan perässä. Kirsikkana kakussa oli vielä mahdollisuus moninpeliin kaverin kanssa. Kakkososa tarjoaa niin ikään eeppistä seikkailua ja monipelimahdollisuuksia vielä kaupan päälle. Divinity Original Sin 2 on tällä hetkellä ‘Early Access’-versiossa ja se tarkoittaa vasta yksinpeliä ja aloituskappaletta. Tosin alku ei ole mikään pieni pläntti vaan ihan reilun kokoinen alue tehtävineen (Kaikki paikat koluamalla 15 tuntia ensimmäisen saaren loppuun).





Mitä kokeneempi pelaaja saa irti pelistä?


Seikkaileminen toimii haalimalla kavereita mukaan, nyysimällä ja taistelemalla tiensä ongelmista läpi. Dialogia on paljon ja ongelmista voi selvitä puhumalla kuten sokeutuneelle ritarille väittää kuuluvansa inkvisitioon tai tulimadon ohi pääsee selittelemällä. Sisältö on ehkä synkempää kuin edellisessä pelissä, inkvisitiot tekee epäinhimillisiä kokeita Lähdeläisillä ja yksi ryhmän jäsenistä on kannibaali. Tarinan edetessä selviää että inkvisitio pelkää jonkun Lähdeläisistä saavan jumalvoimia, ja tämä joku on tietysti pelaajahahmo, jolla on mahdollisuudet kaataa koko inkvisition toiminta. Sattumalta saarella on myös edellisistä peleistä tutun pahiksen, Braccus Rexin, jälkeensä jättämiä taikaesineitä.




Mahdollisuudet


Edellisen osan palautteesta on selkeästi otettu opikseen. Hahmot saavat nopeasti kokemusta ja kehittyvät simppelimmän järjestelmän kautta. Muutamia taitoja on kadotettu ja erikoisominaisuudet vaativat “muistipisteita”. Eli pelihahmolla ei voi olla kaikkia oppimiaan taitoja ja loitsuja kerralla käytössä vaan ensimmäisen tason taidot vievät 1 muistipisteen ja toisen tason 3. Vahvemmat taidot myös kuluttavat Lähdepisteitä joita ei aivan puussa kasva.




Divinity Original Sin 2 vakuuttaa kyllä minut vaikka on alpha-vaiheessa. Se on verkkaista seikkailua (shift-nappi pohjassa edelleen, jotta tavarat näkyvät maastosta) ja eeppistä taistelua. Peli pyrkii myös tarjoamaan hyvät puitteet roolipelaamiseen - eri sivuhenkilöt reagoivat eri ryhmänjäseniin eri tavalla. Vaikka tekijöiden pohtimaa “rakkaus ja viha”-järjestelmää ei vielä olekaan lisätty peliin pysähtyvät päähenkilöt välillä juttelemaan tapahtumista. Lisäksi tuleva “pelinjohto”-pelimuoto olisi ehkä mielenkiintoisin uutuus tietokoneroolipelaamisen saralla sitten Neverwinter Nights 2:n !





No comments:

Post a Comment