Friday, 8 May 2020

Elder Scrolls Online: Greymoor

Vähän kuin Skyrimissä



Kuudetta osaa Elder Scrolls-pelisarjasta saanee odottaa 2024 asti, joten parasta hupia ovat olleet nettipelin lisäosat, jotka ovat olleet laadukkaita. Greymoor-lisäosa sijoittuu Skyrimin provinssin neutraaliin länsiosaan. Alueen alla sijaitsee alamaailma, joka tuntuu vetävän vampyyrejä puoleensa. Testasin lisäosaa Public Test Serverillä ennen sen julkaisua, ja tällä kertaa lisäosan ei ollut embargoa, joskin Zenimax toivoi ettei pääjuonta paljasteta. Päivitys 26 ja lisäosa julkaistaan 26.5.

Pelin tiedot


Pelin nimi: Elder Scrolls Online: Greymoor Pelin julkaisija/kehittäjä: Bethesda Softworks/ Zenimax Online Studios
Alustat: PC, Mac (XBox, PS4 myöhemmin) Pelin tyyppi: MMORPG
Ikäraja(t): PEGI 18
Arvostelijat: Rami Sihvo
Kuvat&linkit:



Lisäosasta tulee hyvin vahvasti Skyrim mieleen - siis vielä paremmin kuin peruspelin itäinen Skyrim. Tutut paikat ja viikinkityyppinen rakennustyyli herättävät paljon mukavia muistoja ja tällä kertaa alueet eivät ole tupaten täynnä hirviöitä, joten näissä maisemissa on myös mukava samoilla. Itse nautin uudelleenkuvatusta Skyrimistä ja kuvauksesta. Läpinäkyviä seiniä ei ole tällä kertaa levitelty ympärinsä turhan paljon, vaan tutkimusmatkailu kannattaa.


Kuva: Jep,  paikat aiheuttavat takautumia Skyrimin sisällissodasta. 

Juoni lähtee liikkeille noitien juonesta, kun tuttu amatsooni Lyris Titanborn lähetetään varoittamaan noitien juonesta läntistä ylikuningas Svargrimiä, mutta tämän oikean käden mies kuolee pelaajan jalkojen juureen heti alussa. Juoni johtaa tutkimaan vampyyrimurhia ja Blackreachin tuntematonta alamaailmaa. 




Tuttuja sivuhenkilöitä löytyy edelleen, narsistinen seikkailija Narsis Dren on onnistunut muuttamaan itsensä pulloksi, Rigurt the Brash yrittää säätää diplomatiaa ja seikkailijat kuten Kireth Vanos ja tämän veli löytyvät myös tutkimasta Dwemer-raunioita, Rivenspiren alueelta tuttu House Ravenwatch on myös paikalla. Nämä seikkailut ovat totuttua tyyliä ja synkempää tarinankerrontaa löytyy esimerkiksi jäihin haaksirikkoutuneen aluksen (vrt. 'Terror') ja vampyyritarinoiden ohella.





Sivutehtävät ovat edelleen hyvin mielenkiintoisia ja nämä tuntuvat laajentavan tuttuja aiheita. Elder Scrolls-loretietäjä Lady Nerevar kirjoitti omassa Patreonissaan ‘Greymoor and Antiquities: A Loveletter’ kuinka Greymoor tuntuu tuhdimmalta sisältöpäivitykseltä. Ehkä tämä johtuu kirjoitustavasta jossa Zenimax on parastanut vanhaa mielummin kuin keksinyt uutta. Itse allekirjoitan tämän kyllä, vampyyrit, jäähaltijat ja Blackreach ovat aiheita josta on olemassa jo hyvää tarinaa. Elder Scrolls Onlinen kirjoitus ontuili alussa, mutta uusimmat lisäosat ovat olleet mieltä räjäyttävän mielenkiintoisia lisäyksiä maailman tarinaan.




Erona Tamrielin neljännelle ajalle, Markarth on tällä hetkellä eli toisella ajalla Reachin barbaarien eikä pohjanmiesten hallinnassa. Seurava lisäosa sijoittunee todennäköisimmin Markarthin ympäristöön  - varsinaisena savuavana aseena on jopa siihen suuntaan vedetty suora tie. Markarthia johtaa noitien tukema despootti joten kyseessä on Rimmenin kaltainen itsenäinen oligarkia. Alue on sikäli vahvoilla että sieltä tuli Imperiumin toiseksi edellinen keisarisuku, ja epäkuolleeseen keisari Ledoviciin törmättiin Imperial City-lisäsosassa joten varmasti tässä on isompaa rähinää kehitteillä.





Blackreach on toinen suuri alue jonne voi päästä useammasta paikkaa kääpiöhissillä. Tämä alue on noin 40% koko lisäosan maa-alueesta ja sisältää paljon tehtävää omine luolastoineen ja sivutehtävineen. Pääjuoni vie tietysti tänne selvittelemään asioita, joten paikka tulee tutuksi. Tasosuunnittelu on melko hyvää ja lisäosa laajentaa maailmankuvaa mukavasti.




Harrowstorm on aikaisempien lisäosien tapaan maailmatapahtuma. Tämä isompi kakkamyrsky vaatii pelaajien yhteistyötä pysähtyäkseen ja tarjoaa pelimekaanisesti monimutkaisempia vastustajia jo ihan perustarinassa, muistuttaen Summersetin Trialin mekaniikkaa. Vampyyreitä, ihmissusia ja muuta mukavaa - pomojen iskut voivat tappaa kerralla heikoimmat pelihahmot. Mekaniikkaa on parastettu lisäosasta toiseen. Greymooria pohjustavisat luolastoista ensimmäinen oli suoraviivainen ja toinen kymmenen kikan luolasto. Muutamissa paikoissa vihollinen käy päälle laumoittain, ehkä paremman muistinhallinnan takia tällaisia laumoja uskalletaan käyttää enemmän.




Kerättäviä esineitä löytyy huomattavasti enemmän. Jokaisessa lisäosassa on ollut museo joka pitää täyttää esineillä, tällä kertaa Bardien kilta on menettänyt joukon soittimiaan, ja nämä pitäisi etsiä takaisin. Päivitys 26 tuo mukanaan myös antiikkiesineet, joita voi löytää ympäri Tamrielia. Tämä minipeli etenee vaiheissa. ‘Yhdistä X’-peliä, jossa pelaaja yrittää divinoida magialla eli tyhjentää pelilaudan mahdollisimman vähällä määrällä siirtoja. Minipeli paljastaa alueita kartalta, joista kaivamalla pelaaja pääse tekemään arkeologista kaivausta. Kaivaminen toimii miinaharavan tapaan, kylmää- ja kuumaa mittarilla. Jos pelaaja löytää etsittävän antiikkiesineen siirtojen rajoissa hän voi etsiä ylimääräisiä palkintoja. Antiikkiesineet valoittavat hieman Tamrielin historiaa, joskin tekstipätkät ovat hyvin lyhyitä.




Lopuksi täytyy sanoa että Elder Scrolls Online-lisäosat yllättävät laadullaan ja laajuudellaan. Viime vuodesta lähtien Zenimax on toteuttanut harvinaista projektia refaktoroimalla pelin asiakasohjelman ja palvelinpuolen koodia. Peli takkuaa päivitysten ja paremman kenttäsuunnittelun ansiosta vähemmän ja suorituskyky on parantunut. Greymoorin ruudunpäivitys pysyy hyvänä ilman suuria tiputuksia, toisin kuin osa peruspelin kohtauksisat. Eli, yksi parhaimmista massiivisista monen pelaajan roolipeleistä päivittyy vieläkin paremmaksi.




No comments:

Post a Comment