Peli joka on vain yhtä väkivaltainen kuin sinä
Postal Duden asuntovaunu varastetaan ja pinkissä kylpytakissa seikkaileva sankarimme joutuu etsimään töitä uudelta paikkakunnalta. Puluinfluenssan ensimmäinen tapaus on juuri havaittu tässä kapitalismin paratiisissa. Postal 4 unohtaa pelisarjan kolmannen pelin ja pyrkii lainaamaan kuvauksessaan pelisarjan suosituinta osaa. Samalla se aloittaa jälleen keskustelun peliväkivallasta ja siitä vaikuttaako se ihmisten käytökseen ollenkaan? Valitettavasti pelin alpha-tasosta johtuen sitä ei voi pelata kovin pitkälle ilman kaatumista, joten tämä on pakostakin Early Access-arvointi eli sisältö voi muuttua tulevaisuudessa.
Pelin tiedot
Pelin nimi: Postal 4: No Regrets Janky Alpha Pelin julkaisija/kehittäjä: Running With ScissorsAlustat: PC (Steam) Pelin tyyppi: Seikkailupeli/räiskintä
Ikäraja(t): - (ei, mutta tuskin PEGI 18 pienempi)
Arvostelijat: Rami
Kuvat&linkit:
Early Access Launch Trailer
Koko pelihän on edelleen tarkoitettu härnäämään moraalinvartijoita. Ensimmäinen Postal-peli oli isometrinen räiskintäpeli hermostuneesta postityöntekijästä, kun taas toinen osa pelisarjasta osallistui keskusteluun joka heräsi Columbinen kouluammuskelun jälkeen. Eräät tahot jenkeissä kun väittivät tietokonepelien aiheuttavan väkivaltaa. Running with Scissors taas totesi ‘pelin olevan vain yhtä väkivaltainen kuin sinä’. Eli pelaajalle annettiin aseita ja täytettiin tutkittava maailma väkivaltaisilla ja töykeillä virtuaalihenkilöillä. Mitäköhän tässä käy? Pelintekijät viittasivat tällä antiikin ajalta tunnettuun katarsis-teoria, jonka mukaan näytelty väkivalta toimii venttilinä oikealle pahuudelle. Huolimatta siitä onko Postal- pelit millään tavalla hyviä pelejä, ne ovat osa julkista keskustelua.
Pelisarjan neljäs osa lainaa kakkosesta niin monta ominaisuutta että sitä voisi luonnehtia toisen osan moderniksi versioksi. Peliä kuvataan silmistä, mielummin kuin kolmannesta persoonasta. Peli on jaettu päiviin ja Postal Dude joutuu tekemään päivässä useita tehtäviä, jotka ovat maanantaina vanginvartijana toimimista, viemarin putsausta ja rankkurina toimimista. Lisäksi sattumanvaraisia sivutehtäviä voi suorittaa kuten tulipalon sammutusta paloasemalla. Täysiversioon on suunnitteilla lisää aseita, tehtäviä, asuja ja hieman ehkä jännästi ''yhteistyömoninpeli' kaverin kanssa.
Peli on tällä hetkellä vahvasti alpha-vaiheessa. Tekijöiden mukaan he rahoittavat kehitystä pelin Early Access-myynnillä. Joopa joo. Pelisuunnittelu ja osa esimerkiksi Arcaden ääniefekteistä on edellisestä pelistä. Ääninäyttelijäksi on hankittu Duke Nukemista tuttu Jon St. John, joka tekee ihan hyvää työtä.
Entä se väkivalta sitten? Ketäänhän ei ole pakko tappaa. Tietysti vankilassa tapahtuu pienen töhöilyn takia vankilakapina, mutta vankeja voi lannistaa vaikkapa raikkaalla vesisuihkulla. Suoraa väkivallan uhkaa on vähemmän kuin kakkososassa, joskin tämä saattaa muuttua. Kakkosen pelanneet muistavat että joka päivä Dude sai uuden vihollisen, alkaen väkivaltaisten videopelien vastustajista jotka rynnäköivät RWS toimistolle ampumaan pelien kehittäjät! Samanlainen pelisuunnittelu toistuu nelosessa ja koko pelin tyyli on todellakin ‘over the top’.
Jos Dude syttyy tuleen on täysin mahdollista sammuttaa itsensä pissaamalla päälleen. Hyperkapitalistinen pormestari ilmoittaa korona puluviiruksesta ja mainostaa siinä samalla oman liikkeensä tuotteita. Esimerkistä voi nähdä että pelin tyyli on siis pikimusta satiiri. Muu huumori on edelleen keskenkasvuista pissa-kakka-kulli-tasoa. Paikallisen motellin nimi on Anu’s Inn ja näin edelleen. Yksi Duden ensimmäisestä hommista on ulosteen lapiointi jne...
Kyllä, pelissä on mahdollista lyödä pää irti lapiolla ja pissata päälle. Tämä menee nopeasti vanhaksi, mutta mahdollisuuden ja graafisuuden takia ikäraja nousisi hyvin korkeaksi missä tahansa järjestelmissä tämän mahdollisuuden takia. PEGI etenkin antaa 18 ikärajaa jos väkivalta kohdistuu ‘viattomaan’. Jos pelaaja pelaa psykopaattia hän voi huomata että bensiini ja käsikranaatit ovat tehokas tapa vankilakapinan taltuttamiseen.
Katharsis- on antiikin ajalta periytyvä termi:“konflikteja ja kliimaksia seuraa terapeuttinen vapautuminen jännityksestä ja harmoninen olotila” (Tieteen termipankki 2017e). Mediaväkivallan selityksenä tästä on jopa maininta KAVI:n sivuilla. Sitä pidetään käyttäjäkeskeisenä asennemallinna, johon Running With Scissors on viitannut peliväkivallan vaihtoehtoisena tulkintana. Sinänsä Postal-pelit ovat olleet mielenkiintoinen kokeilu, sillä tekijöiden mukaan pelin väkivalta vaikuttaa -korkeintaan katharsiksen kautta. Ehkä Postal 2 viesti oli pääasiallisesti suunnattu median yksipuolista uutisointia vastaan, sillä turtumismallia tarjottiin Columbinen massamurhan jälkeisessä mediaspektaakkelissa liiankin suoraan vastaukseksi kaikkeen väkivaltaan. Postal oli yksi peleistä pelinä jota syytettiin väkivaltateoista. Yhdysvaltojen psykologiliitto APA antoi 2005 lausuman, jonka tieteellinen perusta on nykyisin kyseenalaistettu. Nyt kaikkien näiden vuosien jälkeen, emme edelleenkään osaa sanoa paljon mediaväkivallasta, muuta kuin että turtumismalli ei selitä sitä ja pelien sisältämä agressio ei näytä olevan syy-seraussuhteessa oikean katuväkivallan kanssa.
Väkivallan mahdollisuuksista huolimatta, Postal 2 pystyi pelaamaan läpi tappamatta ketään ja tämä lienee myös mahdollista nelosessa. Itse ainakin yritän sitä jossain vaiheessa kun peli on valmiimpi, joskin pohdin samalla lasketaanko viemärirottia tapoiksi? Tai Hitchcok-lintujen käyttö?
No comments:
Post a Comment